Een onderneemster, laten we haar Emma noemen, deelde op Facebook haar verhaal. Ze stopte haar bedrijf omdat het niet meer in lijn lag met haar passie. Emma wilde graag een coach inschakelen om haar te begeleiden bij het ontdekken van haar ware roeping en bij het vormgeven van haar nieuwe bedrijf. Als bij wonder vindt ze een business coach die precies dat voor haar kon betekenen, en dan nog in één begeleidingstraject. Voor het prijskaartje van €10.000 moest Emma wel eerst bij de bank langsgaan voor een lening. Die werd gelukkig geweigerd.
De realiteit voor kleine ondernemers
Ondernemers staan voor talloze uitdagingen en kansen, waarbij ze hulp en begeleiding kunnen gebruiken. Gelukkig bestaan er daarvoor business coaches. Alleen zijn hun prijzen vaak torenhoog en daardoor onbetaalbaar voor velen.
Starters, kleine- of solo-ondernemers met grote dromen en vol goede ideeën en intenties gaan vaak op zoek naar een business coach. Een investering van €10.000 is voor hen onrealistisch, laat staan bedragen van €25.000 tot €100.000 (!) die ik zag.
Bovendien bieden de verschillende coachingstrajecten helemaal geen garanties. Coachingstrajecten hebben geen resultaatsverbintenis, waardoor het behalen van verwachte en de door marketing vooropgestelde resultaten niet gegarandeerd zijn. Dat maakt dergelijke investeringen risicovol.
Waarom overwoog Emma dan toch een lening voor dit risico? Er werd haar voorgehouden dat ze haar droombedrijf zou realiseren in 6 maanden tijd dankzij een intensief traject. Daarbij werd handig ingespeeld op een wellicht niet realistische wens waartoe de coach de zogenaamde oplossing biedt. Dit wou Emma natuurlijk niet mislopen! Maar in de complexe en veranderlijke wereld van ondernemerschap, zijn zulke garanties en beloftes onrealistisch.
De succesformule van droombedrijven
Droombedrijven, succesverhalen, snel-rijk-wordt-formules, al werkend de wereld rondreizen … Je wordt op den duur horendol van de vele reclames. Zeker omdat in dit soort succesverhalen met geen woord wordt gerept over het belang van geluk, context en al helemaal niet over het ontzettend harde werk.
Business Coaching kan waardevol zijn voor een ondernemer om de eigen verlangens te verhelderen, de specifieke belemmeringen en mogelijkheden te onderzoeken en vervolgens concrete stappen te zetten. Het prijskaartje van een coachingstraject zegt echter niets over de intrinsieke waarde ervan. Is het echt nodig om €10.000 of meer uit te geven om voornoemde verlangens, belemmeringen en mogelijkheden te achterhalen en vorm te geven?
De heersende woekerprijzen voor starters en kleine ondernemers zijn niet te rechtvaardigen. Deze weerspiegelen niet de meerwaarde voor de ondernemer, en al zeker niet de inspanning van de business coach.
De illusie van hoge prijzen en exclusiviteit
Ondernemen is niet eenvoudig, de concurrentie is vaak groot en die lijkt hun zaken meestal beter voor elkaar te hebben. Hard werken - al kan dit ook in een zekere zachtheid - is de boodschap en dan nog biedt dit geen garantie op succes. Onzekerheid is dus onlosmakelijk verbonden met het ondernemerschap. Dit kan ondernemers bang maken dat ze niet levensvatbaar kunnen zijn, zeker als ze geen gebruik maken van dat exclusieve coachingstraject.
Mensen betalen vaak veel voor iets dat ze als waardevol beschouwen, zelfs als het dat in werkelijkheid niet is. Die bereidheid om een (te) hoge prijs te betalen, wordt beïnvloed door emoties zoals angst en onzekerheid. Sommige business coaches spelen hier handig op in door een gevoel van schaarste te creëren of in te spelen op FOMO en exclusiviteit. Als een dienst als exclusief wordt ervaren, zet dit mensen ertoe aan om er meer voor te betalen. Dit vertaalt zich dan in onethische marketingprincipes.
Denk daarbij aan 'Schrijf je snel in voor dit exclusieve aanbod, want de plaatsen zijn beperkt', 'Ik deel met jou mijn geheimen van hoe ik het gedaan heb en jij kan dit ook!' of nog 'Ook jij kan een miljoen omzet draaien!'.
Zeker een dienst van een bekend merk of gezicht wordt vaak als waardevol of onmisbaar gepercipieerd. Zelfs als de kwaliteit van de dienst of het aanbod niet uitzonderlijk is. Dit fenomeen versterkt zichzelf, want waar rook is, is vuur. "Die naambekendheid hebben ze toch ook maar verworven door meer te bieden dan de anderen? " Maar is dit werkelijk zo…
Reality Check
Er bestaat geen magische succesformule. Het succes van een bedrijf is het resultaat van hard werken, de juiste expertise en context én een portie geluk. Uiteraard bestaan er voldoende legitieme en waardevolle coaching diensten die hierbij kunnen helpen, maar deze zijn dan realistisch en transparant over wat ze bieden en wat dit voor jou kan betekenen.
De vraag naar Meerwaarde en Prijs-Kwaliteit
"Price is what you pay, value is what you get" - Warren Buffet
Hoge prijzen voor coachingstrajecten roepen gelukkig hoe langer hoe meer vragen op. Het is logisch dat tarieven variëren, maar extreme prijzen voor coachingstrajecten voor starters, kleine- en solo-ondernemers worden steeds moeilijker te handhaven. Ook gevestigde business coaches beginnen de overgewaardeerde diensten en bijbehorende, vermaarde marketingprincipes te benoemen. Het lijkt erop dat de markt geleidelijk aan wakker wordt en beseft dat veel van de verhalen die te mooi voor woorden lijken dat ook écht zijn. Kunnen we nu dan eindelijk kritisch kijken naar de geleverde resultaten, de feitelijke meerwaarde en benoemen of ze het hoge prijskaartje al dan niet waard zijn?
Enkele inzichten en vragen die je jezelf kan stellen in de zoektocht naar een business coach.
Wat is je budget?
Uurtarieven voor business coaching in België variëren van €100 tot €300 of zelfs meer per uur. Laat ons in dit voorbeeld uitgaan van een uurprijs van €150 excl. btw. We kiezen voor een intensief 1-op-1 traject van 6 maanden met tweewekelijkse sessies van 1,5 uur. Dit kost dan €2700 voor 18 uur 1-op-1 coaching (€150 x 1,5 uur x 2 sessies x 6 maanden). Gezien het feit dat je als coach vaak opvolging, eventueel feedback via whatsapp berichten en extra lees- en werkmateriaal voorziet, kan dit prijskaartje uiteraard nog iets hoger uitvallen.
Hoe kan je dan een vergelijkbaar bedrag rechtvaardigen voor online 'begeleidings'trajecten waar gewoonlijk geen 1-op-1 coaching aan te pas komt? Of nog, waar zit de meerwaarde voor persoonlijke business coaching van €10.000 of zelfs meer?
Kritisch zijn over woekerprijzen is essentieel. Het draait om wat je zoekt en welke waarde je nodig hebt. Ontvang je bijvoorbeeld graag extra’s zoals workshops, themadagen, online content, networking opportuniteiten, retraites… Dan betaal je uiteraard meer, maar de variërende prijzen zeggen niet noodzakelijk iets over de kwaliteit van de coaching an sich.
Vragen die je jezelf kan stellen zijn: "Welk budget is voor mij realistisch?", "Wat is het mij waard?"
Het is namelijk belangrijk om de financiële last te dragen zonder je bedrijf in gevaar te brengen.
Kan een coach jou helpen?
De International Coaching Federation (ICF) definieert coaching als "Een partnerschap met een cliënt in een proces van bewustwording en actie, dat gericht is op het bereiken van de persoonlijke en professionele doelen van de cliënt."
Focus op autonomie en zelfeffectiviteit
Een goede coach bewerkstelligt autonomie en zelfeffectiviteit en ondersteunt je bij het ontwikkelen van zelfinzicht, vaardigheden en zelfvertrouwen. Zodat jij jouw eigen pad kan bewandelen en hier de nodige en gewenste stappen kan zetten. Een goede coach creëert geen afhankelijkheid en biedt niet louter pasklare oplossingen.
Methodisch en systematisch of enkel coach in naam
Coachen is een vak op zich. Een coach is niet hetzelfde als een mentor of een expert ter zake die je verder helpt in één specifiek domein. Men noemt zich al snel een coach, zelfs wanneer men niet over de vaardigheden en kennis hiertoe beschikt en louter vanuit eigen ervaring te werk gaat. Wees hier bewust van.
Een business coachingstraject zonder 1-op-1 sessies is dus volgens mij alvast geen coaching. Coaching vraagt om interactie - een partnerschap - tussen coach en coachee. Ondernemen, bezieling, belemmerende patronen en succes hangen samen met persoonlijke componenten. Iemand die in 1-op-1 met je meekijkt en in dialoog met je gaat, is hier dus geen overbodige luxe. Een business coach is bijgevolg ook gewoonweg een coach. Als ondernemer ben je een mens in al haar facetten en wordt je geconfronteerd met dit mens zijn.
Nog enkele vragen die je jezelf kan stellen zijn: "Wat zijn mijn verwachtingen?" en "Naar wat ben ik op zoek?". Verhelder of je op zoek bent naar een coach, mentor, expert of eventueel iets anders. Uiteraard kan er overlap bestaan en sluit het één het andere niet uit.
Ben je werkelijk op zoek naar een coach? Dit is namelijk niet voor iedereen nodig. Soms zijn enkele zelfreflectie-tools en online incheck momenten in groep voldoende om inzicht te verschaffen en in beweging te komen. Stel jezelf dan de vraag hoeveel dit je waard is. Misschien ben je op zoek naar een expert in een bepaald domein. Denk hier bijvoorbeeld aan het maken van reels, marketing op pinterest, goed converterende teksten schrijven, een wix-website bouwen, enz. Hier ontvang je geen coaching maar ontvang je informatie van een expert ter zake waarmee jij aan de slag kan.
Conclusie
Het is cruciaal voor ondernemers om kritisch te zijn bij het overwegen van een business coach. Coaching kan ontzettend waardevol zijn, maar het is nooit een garantie voor succes en de hoge prijzen zijn niet noodzakelijk een indicator van kwaliteit. Het is essentieel om realistische verwachtingen te hebben, je budget zorgvuldig te overwegen en te streven naar transparantie in de diensten die worden aangeboden. Onthoud dat succes in ondernemerschap het resultaat is van een combinatie van factoren én een portie geluk. Er bestaat geen magische formule.
Dus wees kritisch, wees realistisch en wees bewust van wat je nodig hebt wanneer je op zoek gaat naar een business coach. Uiteindelijk is het jouw reis naar groei, en het is van het grootste belang om een coach te vinden die niet alleen bij je past, maar die je ook kunt vertrouwen. Succes met je ondernemersreis!
P.S.: Wil je graag reageren of in gesprek gaan over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op, ik ga graag in dialoog.
Comments